Decembra prošle godine Nacionalna služba za zapošljavanje je ukinula program prekvalifikacije za IT sektor zbog loših rezultata. Naime, tek 17% polaznika je zaposleno, što je dovelo do zaključka da domaćem tržištu nisu potrebni Junior Developeri. Svi Seniori su nekada bili Juniori, te ovaj zaključak nije dobro izveden. Ovim tekstom želimo da pomognemo Junior Developere informacijama o traženju posla, kada se većina firmi odlučuje za iskusne inženjere.
Kako postati uspešan programer?
Senior developer ne nastaje, već sazreva. Svaki Senior je nekada bio Medior, ili Junior. Takođe, oprečna su mišljenja koliko godina iskustva treba da ima jedan Senior, tako da ćemo ih u ovom tekstu koristiti sintagmu uspešni programer. Znate li u čemu se razlikuje uspešan programer od ostalih? U inicijativi i tech stack-u. Kada govorimo o tech stack-u, misli se na skup jezika, alata i tehnologija koje jedan developer zna da koristi, i koristio je. Većina uspešnih developera, programera, inženjera zna više od jednog jezika. Pođimo od PHP programera, koji su jedno vreme bili izuzetno traženi na domaćem tržištu. Danas, kada PHP nije na vrhuncu popularnosti, dosta njih se odlučuje za Node.js. Oni koji su paralelno sa svojim stalnim poslom imali inicijativu da samostalno istražuju ili se prihvate freelance nekog projekta u Node.js - sada se takmiče na tržištu rada u dva tech stack-a. Ovde ne govorimo o prednostima korišćenja jednog ili drugog jezika, već da prednosti i popularnost jezika uveliko diktiraju i trendove na tržištu zapošljavanja. Programski jezici su živi, nadograđivani su kroz vreme i uz njihove karakteristike, smenjuje se popularnost jezika.
Ono što odlikuje svakog uspešnog programera je sposobnost da se ovim promenama prilagodi i da samostalno nadograđuje svoje znanje. Radoznalost.
Slično je u svakoj profesiji. Marketing stručnjaci se trenutno bore sa novom, rastućom društvenom mrežom - Tik Tok. Ne postoji zanimanje u kom možete u jednom trenutku reći: sad sam sve naučio. Naročito ako ste regruter, tada morate da pratite novosti iz svih oblasti.
Grabi iskustvo
“Za posao ti treba iskustvo, za iskustvo ti treba posao” je pogrešan način razmišljanja. Iskustvo možeš da stičeš i bez posla, a samim tim da popuniš CV i Git. To možda neće biti najbolji projekat na svetu, ali će pokazati da imaš inicijativu i da možda možeš da rešiš neke kompleksne zadatke. Takođe je dobar način da komuniciraš sa zajednicom programera, tražiš im pomoć i povežeš se sa iskusnijima od sebe. Potraži grupe na društvenim mrežama i zajednice koje se okupljaju na različitim Slack kanalima. Ako ti nedostaje ideja šta bi mogao da praviš, izguglaj. Imaš pregršt informacija i tekstova na temu kakvu aplikaciju možeš praviti da vežbaš. Možda dobiješ i toliko dobru ideju da, uz dobru egzekuciju, postaneš preduzetnik! Sada kada si stekao iskustvo, treba ti…
CV & kako ga napisati
Većina kompanija danas koristi neki od mnoštva ATS (applicant tracking system) aplikacija. Ovi softveri omogućavaju upravljanje prijavama kandidata, ali su često nadograđeni wannabe AI funkcionalnostima, te pretražuju priložene CV-ijeve po ključnim rečima. Da biste pobedili prosečno loš ATS i regrutera iza njega, potrebno je da pratite sledeća uputstva:
- CV treba da bude na engleskom, jer mnogo Hiring menadžera ne govori srpski
- Ne koristiti Photoshop za CV, jer možda ATS neće moći da prepozna ključne reči (jezike & alate);
- Navedi isključivo tehnologije, jezike i alate kojima se služiš, u suprotnom će te ispitivati za to na tehničkom intervjuu
- Prilagodi CV različitim pozicijama; Ne možeš se prijaviti za QA i Front-end poziciju istim CV-ijem, jer zahtevaju različit opis posla i neophodne veštine
- Navedi svako freelance iskustvo! Kada si junior, igraj svim raspoloživim sredstvima
- Pored svakog projekta (linka) istakni tehnologije koje si koristio/la na projektu
- Nemoj koristiti grafičke prikaze poznavanja tehnologija (šta znači 50% HTML?!)
- Ubaci link LinkedIn profila tako da se na njega može kliknuti
- Nemoj pisati generički siže o sebi, već se zamisli nad pitanjem…
Kako junior doprinosi timu i koje moje sposobnosti će pomoći firmi?
Kada odgovoriš na ovo pitanje, osim što ćeš imati siže, moći ćeš i da se posvetiš sledećem koraku: prijavljivanje na pozicije. Tržište firmi koje zapošljavaju Front end inženjere u Srbiji može da se podeli na sledeće kategorije:
- Proizvoda:
- Domaći Big Tech
- Product startups/scaleups - Usluga:
- Marketing agencije
- Outsourcing kompanije
Karakteristično za oblast usluga je da se češće odlučuju za juniore. Ujedno ćete tamo imati više prilka da razvijete portfolio. Tačnije, radićete nekada paralelno na dva projekta, pa ćete za kraće vreme steći različito iskustvo. Svakoj marketinškoj agenciji je potreban neko sa sledećim veštinama: HTML, CSS, JS i WP. Hajde sada da se zapitamo: Šta je to što će moj CV izdvojiti od mora ostalih? Koje usluge pruža ova agencija? Kao front-end, treba da znaš da CSS značajno utiče na optimizaciju sata i da je minifikacija CSS-a jedan od dnevnih aktivnosti u ovakvoj firmi. Sada možeš ovaj način razmišljanja primeniti na sve druge kompanije u koje želiš da se prijaviš.
Prilikom pretrage, bitno je da imate na umu da ne oglašavaju svi pozicije na sajtovima za oglašavanje poslova. Neki nemaju budžet za to, neki nemaju resurse kojima mogu da obrade prijave koje stižu, ali obe grupe se odlučuju da targetovano pristupaju oglašavanju pozicija, te ćete mnoštvo takvih naći u sledećim grupama:
Ovakvih grupa ima bezbroj, a to je samo jedna društvena mreža. Ostale možete pretraživati heštagom #posao. Pored toga, možete koristiti boolean search da biste brže pretraživali oglašene pozicije za Juniore, te prilikom korišćenja pretraživača treba da koristiš frontend OR “front end” posao (srbija). Istražite ostale boolean operatere kako biste unapredili svoju pretragu i ovo uvrstili u dnevnu rutinu tokom traženja posla.
Trnje, zvezde i sve između
Iako je tekst napisan iz ugla nekoga ko se sada nalazi sa druge strane intervjua - znamo koliko počeci deluju teško. Mešavina treme i stresa uzrokovanog prethodnim odbijenicama je uobičajena pojava. Ali, bez obzira na ove negativne činioce, nemojte gubiti iz vida da ste već na dobrom putu. Sve što ćete čuti zvučaće kao fraza dok tražite posao, ali prepoznaćete istinitost kada dostignete neki prvi cilj. A dostići ćete, naravno, pitanje je vremena.
Autorka: Tatjana Zotović, Recruitment Specialist u Omnes